Portada » Notícies » Recomanacions per a la VOLTA AL COLE 2021

Recomanacions per a la VOLTA AL COLE 2021

Deixem enrere l'estiu, i així donem pas a la tornada a l'escola, un procés que pot resultar complicat per a molts nens i famílies, però que si obre les portes a un nou curs, noves oportunitats, noves rutines i noves […]
sense categoria

Deixem enrere l'estiu, i amb això donem pas a la tornada a l'escola, un procés que pot resultar complicat per a molts nens i famílies, però que si obre les portes a un nou curs, noves oportunitats, noves rutines i noves aventures que enriquiran els nens i nenes.

Des de Sentir, te'n proporcionem alguns consells i recomanacions per fer que aquesta tornada a l'escola sigui una mica més amena de la mà de professionals de la psicologia i la infància.

RECOMANACIONS PER A ADULTS AMB MAR ROMERA

Un recurs que no pot faltar a la teva prestatgeria durant aquestes setmanes és Dani no vol anar a l'escola, un conte que ajuda els nens que no volen anar a l'escola en la iniciació a aquest.

La seva autora Mar Romera, mestra llicenciada en pedagogia i en psicopedagogia (SENY) i especialista en intel·ligència emocional, ens transmet què podem fer els pares i mares per poder calmar i transmetre aquesta seguretat que necessiten els petits en aquesta nova etapa carregada d'incertesa a través de les següents recomanacions per a adults:

“El nostre cervell està prototipat per ser feliç, i quan a la vida quotidiana ens trobem amb dificultats, desenvolupa conductes no desitjades que poden convertir-se en rebuig o fòbia. Això mateix pot passar als més petits a l'hora de tornar a l'escola.

Quan nens i nenes estan massa sobreprotegits a casa, o quan no han conquerit la seva autonomia de manera progressiva o no han establert una relació de vincle sa amb els seus progenitors o adults, solen tenir dificultats per integrar-se de forma sana a la vida escolar.

  • També és determinant que el ambient escolar que els rep sigui un ambient afectuós, respectuós, d'escolta i afecte. Un ambient que parteix de les fortaleses de cada petit, i que integra de manera progressiva una estructura de rutines que constitueixen la vida escolar.
  • Per fer que nens i nenes estiguin bé al centre educatiu i, per tant, que vulguin anar cada dia, fins i tot que el cap de setmana estiguin desitjosos que sigui dilluns, cal que la família confiï al centre educatiu. És vital que els pares, quan deixin el fill o filla a la porta, ho facin des de la calma i també des de l'admiració. És important que als adults els agradi l'escola, que sentin que els deixen en un lloc segur, divertit, acollidor i amb persones de confiança. Els nens perceben allò que els adults senten, encara que aquests creguin que no són conscients.
  • És important que les persones adultes no menteixen els nens, no els pots dir que aniràs aviat a recollir-lo o que demà no el portaràs. És important complir sempre allò que es promet, i no oferir regals a canvi d'anar o romandre a l'escola.

Quan un petit no vol anar a l'escola, és fonamental que esbrinem el motiu.

  • Si el motiu es troba a la dependència relacional que té amb la seva família, cal que, des de l'entorn proper, s'ofereixi a poc a poc un procés continuat de conquesta d'autonomia. Cal recordar que l'autonomia no es dóna, es conquereix a passets, i per això és molt important que els adults ho permetin, li deixin anar les mans. Com? Donar-los responsabilitats a casa, retirar ajudes innecessàries de manera progressiva, permetre que passi temps amb altres adults, amics i familiars, possibilitar autonomia en el joc, facilitar la relació amb iguals sense intervenció d'adults quan apareixen conflictes o cal prendre decisions.
  • Si el motiu de no voler anar a l'escola es troba a la mateixa escola, també cal conèixer i analitzar això. Insistir en la necessitat duna comunicació fluida i positiva entre la família i lescola.

És important no jutjar en cap cas allò que el nen o nena sent, i no donar ordres emocionals (“no ploris”, “no estiguis trist, el teu pare vindrà de seguida”, “no t'enfadis”, “no tinguis por”). No hi ha una manera correcta de fer, a educació no hi ha una recepta elaborada, és un món de cor i d'imaginació; però sí que podem acompanyar els petits des de la calma, la seguretat, el respecte i, per descomptat, sempre des de la veritat.”

LA TORNADA AL COLE AMB MERCÈS BERMEJO

Mercedes Bermejo, Psicòloga, Psicoterapeuta familiar infantojuvenil i directora editorial de Sentir, també ens proporciona alguns consells per a pares i mares per a aquesta tornada a l'escola 2021 que no deixa de ser inusual.

  • Transmetre calma i tranquil·litat

Tot i que la tornada a l'escola 2020 va ser més impactant i diferent per a tothom, és important que pares i mares segueixin transmetent tranquil·litat i calma als fills de cara a la reincorporació d'aquest nou curs escolar. Si els pares senten temor o inseguretat que els seus fills vagin a l'escola, aquest temor es transmet i es trasllada als fills, cosa que pot generar molt malestar a l'interior dels petits, que cadascú es manifesta de diferents maneres: psicosomàtiques, psicològiques, emocionals, fins i tot conductuals

  • Exercicis per combatre l'estrès i l'ansietat

Per controlar l'estrès i l'ansietat, moltes vegades en psicologia utilitzem tècniques per aturar la nostra ment, pensar què direm, com ho direm. En els moments de més estrès pensar en una altra via, un altre canal de descàrrega amb un altre adult i no a través dels més petits per poder entrenar aquests missatges que els transmetrem.

  • Preparar les rutines i hàbits

En relació a les rutines és important uns dies abans començar a adquirir l'hàbit quant a horaris, quant al que s'anirà fent… buscar fer alguna cosa semblant, fins i tot un dia ens podem acostar a l'escola perquè els més petits recordin com és el col·legi per fora, etc.

És important que els pares vagin parlant els dies previs del col·legi de quins records tenen del col·legi, què s'hi fa… per generar aquesta anticipació de com serà, de com era l'horari, a quina hora entrarem, qui és la meva professora, a qui em trobaré… generar aquests records que poden ajudar a crear aquestes memòries anticipatòries que donen certa seguretat i no generen tanta incertesa.